MPK – Maan kattavin kokonaisturvallisuuden kouluttaja

Maanpuolustuskoulutusyhdistys
Försvarsutbildningsföreningen

Sykelukemat Harry Sainion padilla kertoivat kuuden testattavan pienestä jännityksestä. He valmistautuivat klassiseen 12 minuutin Cooperin testiin. Kolme testattavaa suoritti yli 45-vuotiaille tarkoitetun UKK kävelyn, jossa kävellään 2 km mahdollisimman nopeasti kuitenkaan terveyttä vaarantamatta.

Turvallisuusnäkökulma olikin lauantaina Santahaminassa pidetyn reserviläisten kuntotestauksen yksi keskeinen elementti. Ennen kutakin suoritusta harjoituksen vetäjä Eerik Tuovinen ja liikuntapäällikkö Harry Sainio kävivät läpi oikeat tekniikat, hyväksytyt mallisuoritukset sekä vinkkejä parhaaseen suoritukseen. Aamupäivän aikana muistutettiin yleisestikin liikunnan hyödyistä, säännöllisyydestä, mutta myös oman kropan kuuntelusta ja levosta, joka auttaa optimoimaan liikunnan hyödyt. Suurin osa osallistujista liikkuu aktiivisesti useita kertoja viikossa. Osalla on käytössä ”Mars mars”- sovellus, jonka koettiin helpottavan treenaamista, ohjaavan ja muistuttavan liikkumaan.

Kuntotestauksessa testattiin sekä lihaskuntoa että kestävyyttä. Lihaskuntopuolen liikkeet ovat vauhditon pituushyppy sekä etunojapunnerrukset ja vatsalihasliikkeet, joista kahdessa jälkimmäisessä mitataan tehtyjen toistojen määrä yhdessä minuutissa. Kestävyyttä mitattiin Cooperilla tai kävelyllä.

Lihaskunnon jälkeen siirryttiin ulos syksyiselle ulkoradalle kestävyyttä koettelemaan. Testattaville annettiin sykevyöt ja yhdeltä padilta Harry Sainio pystyi keskitetysti seuraamaan kaikkien testattavien suorituksen aikaista sykettä ja tarvittaessa reagoimaan tilanteeseen. Alkulämpöjen ja tarkan ohjeistuksen jälkeen kaikki olivat valmiita suoritukseen, joka Cooperin osalta on jossain määrin myös henkinen koitos.

Eräs testattavista juoksi hatunnoston arvoisen tuloksen 3020 m. Kyseltäessä kovan kunnon taustoja myönsi hän liikunnallisuuden olleen aina helppoa. Tämän oman luonnehdintansa mukaisen ”yleisliikunnallisen laiskurin ja hyötyliikkujan” valikoimiin kuuluu uinti, karate, juoksu ja kunto nyt 38 vuotiaana on parempi kuin inttiaikana. Hän muistutti kaikkia, että myöhemmälläkin iällä voi parantaa kuntoaan!
Lopussa kaikilla oli hyvä fiilis, vaikka radalta kuuluikin jossain vaiheessa hieman mutinaa: ”Kävely on kamalaa…”

Testipäivän päätteeksi käytiin nopeasti läpi tuloksia mutta tarkemman palautteen ja henkilökohtaiset testitulokset Harry Sainio toimittaa testatuille.

Kuntotestaaja ja harjoituksen vetäjä Eerik Tuovinen oli tyytyväinen. Kuntotestit menivät hyvin, kaikilla oli motivaatio kunnossa ja hän rohkaisekin kaikkia jatkamaan liikuntaa reservissä.

Osallistujan toivoivat mahdollisuutta säännölliseen testaukseen ja toiveeseen tullaan vastaamaan:
Kaikille reserviläisille ja maanpuolustuksesta kiinnostuneille seuraava mahdollisuus testauttaa kuntoaan on 26.10. Porvoossa: https://mpk.fi/koulutuskalenteri/koulutus/99973/
Ensi vuonna Etelä-Suomen piirissä on mahdollisuus testata kuntoaan kymmenessä eri testitapahtumassa. Seuratkaa MPK:n kurssikalenteria ja tiedotusta!

Kuvat: Tommy Koponen

Lisää liikettä -hankkeella tähdätään reserviläisten fyysisen toimintakyvyn kohottamiseen ja liikunta-aktiivisuuden lisäämiseen. Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK), Reserviläisurheiluliiton (Resul) ja Puolustusvoimien yhteisen hankkeen tavoitteena on antaa reserviläisille työkaluja fyysisestä toimintakyvystä huolehtimiseen sekä tukea Puolustusvoimien tulevia tehtäväkohtaisten vaatimusten täyttämistä. Toimintakykyiset reserviläiset ovat puolustusvoimien suorituskyvyn perusta.

https://mpk.fi/…/lisaa-liiketta-reservilaisten-suorituskyk…/

Tietoa MarsMars treeniohjelmasta:
https://marsmars.fi/

#lisääliikettä

 

Testit suoritetaan pareittain – toinen laskee toistoja, toinen suorittaa

 

Vauhdittomalla hyppypaikalla vuorossa Tarmo Hyytiäinen, jolla edessä on ensimmäinen kuntotesti sitten palvelusajan Vekaranjärven (saapumiserä 2/14) ja reserviupseerikoulun päättymisen. Testit menivät Hyytiäisellä aika lailla odotustensa mukaisesti vatsalihasliikkeiden ollessa helpoimmat ja Cooperin rankin. Hyytiäisen harjoittelussa on nykyään enemmän myös kestävyyttä kun ennen inttiä treenit olivat pelkkää voimaharjoittelua.

 

Maltti oli valttia Cooperissa, jossa piti arvioida oma juoksukunto ja vauhti.