Siirry sisältöön
Henna, Lotta ja Sini RUK:in viimeisenä päivänä kokelaaksi ylentymisen jälkeen.

Henna, Lotta ja Sini RUK:in viimeisenä päivänä kokelaaksi ylentymisen jälkeen.

23.08.2024

Teksti: MPK Lounais-Suomi / Koulutus- ja viestintäsihteeri Sari Mastromarino

Kuvat: Haastateltavien arkisto

Koukussa kouluttamiseen – ystävysten yhteinen matka reserviläiskouluttajiksi

Maanpuolustuskoulutus MPK:n koulutuksen käytännön toteutuksesta vastaavat noin 3000 vapaaehtoista kouluttajaa ja tukitoimijaa. Osa heistä nimetään osaamisen mukaan reserviläiskouluttajiksi puolustusvoimien harjoituksiin kouluttamaan sekä varusmiehiä, että reserviläisiä.  Innostuneet nuoret, Lotta Moisio, Sini Siro ja Henna Honkalahti kuuluvat tähän osaavaan joukkoon ja ovat löytäneet oman kutsumuksensa maanpuolustuksen parista. Varusmiespalveluksen jälkeen he päätyivät vapaaehtoisina maanpuolustuskoulutuksen pariin, jossa he ovat päässeet haastamaan itseään sekä jakamaan osaamistaan ja innostusta eteenpäin.

Ystävyyden ja osaamisen voima koulutuskentällä

Kolmikon yhteinen matka alkoi jo varusmiespalveluksen aikana, ja ystävyys on kantanut sen jälkeen reserviläiskouluttajan rooliin. Henna kertoo: ”Palveluksessa ja MPK:n hommissa olen huomannut, ettei jokaisen kouluttajan tarvitse olla samanlainen. Jokaisella on oma tyylinsä ja taitonsa kouluttaa. Ei tarvitse vetää mitään roolia, vaan riittää, että on oma itsensä.”

Lotta lisää: ”Meillä oli reserviläiskouluttaja yhdessä harjoituksessa varusmiespalveluksessa. Silloin kuulin ensimmäisen kerran MPK:n toiminnasta ja olin, että ’Vau!’ kun meillä oli innokas nuori vänrikki kouluttajana. Myöhemmin Henna vinkkasi MPK:n kouluttajakurssista, ja lähdimme heti mukaan. Siitä kaikki lähti.”

MPK Lounais-Suomen valmiuspäällikkö Tino Puhakka kertoo, että Porin prikaatista annetaan reserviläiskouluttajien tehtävien osaamisvaatimukset maanpuolustuspiireille. Tämän jälkeen hän etsii osaamisprofiililtaan sopivia kouluttajia, joita nimetään tehtäviin.

Reserviläiskouluttajan haasteet ja mahdollisuudet

Henna RUK:in aikaisessa AH2-harjoituksessa Parolassa.

Henna RUK:in aikaisessa AH2-harjoituksessa Parolassa.

Reserviläiskouluttajana toimiminen on tarjonnut paitsi uusia mahdollisuuksia, myös yllättäviä haasteita. Henna kertoo, että motivaatio kouluttajana löytyy, kun näkee koulutettavien innostuvan. ”Erityisesti haastavissa olosuhteissa, kuten väsyttävissä sääolosuhteissa, on palkitsevaa huomata, miten oma innostus tarttuu muihin.”

Sini on puolestaan huomannut, että kouluttajan roolissa jatkuva oppiminen on tärkeää. ”Aina on jotain uutta opittavaa tai kehitettävää. Omia koulutustapoja voi kehittää tilanteenmukaisiksi ja monipuolisiksi, jolloin voi tarjota koulutettaville mahdollisimman hyvän oppimiskokemuksen.”

Valmiuspäällikön vastinparina Porin prikaatissa toimiva vapaaehtoisen maanpuolustuksen (VMP)-upseeri Majuri Matti Kulmanen korostaa, että aktiivinen osallistuminen MPK:n kursseille, sekä Puolustusvoimien harjoituksiin antaa valmiudet toimia vastuullisessa kouluttajatehtävässä.

Nykyaikaiset oppimisympäristöt tukena kouluttamisessa

Reserviläiskouluttajat ovat päässeet hyödyntämään modernin koulutuksen tarjoamia välineitä. Henna kertoo kokemuksistaan: ”Olemme päässeet kokeilemaan simulaattoreita, kuten palveluksen aikana ampumista ja sinkojen sekä ohjusten käyttöä. Tämä oli mukavaa vaihtelua ja hyvää harjoitusta, vaikka se ei täysin vastaa todellisuutta.”

Simulaattorien lisäksi virtuaalinen koulutusympäristö (VKY) on ollut käytössä myös MPK:n toiminnassa, mikä mahdollistaa monipuolisen ja käytännönläheisen oppimisen.

Motivaatio löytyy merkityksellisestä tekemisestä

Kaikki kolme kouluttajaa ovat yksimielisiä siitä, että reserviläistoiminta on paljon enemmän kuin pelkkä harrastus – se on tapa vaikuttaa ja olla osa jotain merkityksellistä. ”Nämä vapaaehtoishommat ovat hyvän ja tärkeän asian puolesta, mikä tuntuu todella merkitykselliseltä”, Henna toteaa. ”Niihin palaa mielellään kerta toisensa jälkeen.”

Henna muistelee erityisesti yhtä tilannetta, joka jäi mieleen: ”Puolustusvoimien Sapeli 24 -harjoituksessa olimme MPK:n kautta reserviläiskouluttajina varusmiehille. Oli hienoa nähdä, miten koulutettavien taidot kehittyivät viikon aikana ja miten saimme heidän motivaationsa heräämään.”

Lotta kertoo, kuinka he ovat saaneet todella hyvää palautetta varsinkin innokkuudesta ja hyvästä fiiliksestä. Heiltä sitä kuulemma löytyy aina matkasta! Myös aselajiosaamisesta he saivat hyvää palautetta juuri Sapeli24:n jälkeen.

MPK:n kautta uutta oppia ja yhteisöllisyyttä

MPK:n toimintaan päätyminen on avannut ovia jatkuvaan oppimiseen ja yhteisöllisyyteen. Sini kertoo: ”Henna kysyi minut mukaan osallistumaan kouluttajakurssille. En ollut aiemmin kuullut MPK:n toiminnasta, mutta tutustuttuani siihen innostuin heti. MPK tarjoaa niin laajan kurssitarjonnan, että jokaiselle löytyy varmasti jotain.”

Keskeinen osa MPK:n kurssitarjonnasta käsittää reserviläisille tarkoitetut sotilaallisia valmiuksia palvelevan (SOTVA)-koulutuksen, joka järjestetään yhteistyössä Puolustusvoimien kanssa. Kurssit jaetaan perus- jatko- ja erikoistason kursseihin.

Kouluttamassa Säkylässä MPK:n Sotilaan perustaidot naisille-kurssilla ensiaputaitoja.

Lotan isä on ollut aktiivinen reserviläinen, ja tätä kautta MPK tuli hänelle tutuksi. Myös Henna muistelee isänsä vinkanneen MPK:n kursseista, joista hän kävikin jo useammalla ennen palvelukseen astumista. Tutuksi tulivat mm. sotilaan perustaidot naisille-kurssi sekä perustason ammunnat.

Katse tulevaisuuteen: Unelmia ja tavoitteita reservissä

Kolmikon tulevaisuudensuunnitelmat liittyvät vahvasti reserviläistoiminnan jatkamiseen.

Lotta toteaa: ”Minulla on tavoitteena olla aktiivinen reserviläiskouluttaja pitkään. Tämä on minulle mukava harrastus, ja koitan olla niin aktiivinen kuin ehdin koulun ohella. Haluaisin opiskella MPKK:ssa sotatieteitä sivuaineena ja ylentyä reservissä.”

Kuva Ruotsissa pidetystä Aurora-harjoituksesta.

Henna ja Sini puolestaan näkevät MPK:n toiminnan mahdollisuutena kasvaa kouluttajana ja antaa omaa panostaan niin pitkään kuin se tuntuu palkitsevalta ja mielekkäältä. Hennan tähtäimessä on aloittaa syksyllä sopimussotilaana, kunhan vielä Cooperin testi menee läpi. Sen jälkeen aika näyttää olisiko esimerkiksi kadettikoulu kiinnostava vaihtoehto tulevaisuudessa.

INFOPALSTA:

Reserviläiskouluttajien merkitys

Reserviläiskouluttajat ovat keskeisessä roolissa Puolustusvoimien ja Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) toiminnassa. Heidän tehtävänään on paitsi jakaa omaa osaamistaan, myös tukea muiden reserviläisten ja varusmiesten koulutusta. Tässä muutamia keskeisiä faktoja:

  • Monipuolinen koulutustarjonta: MPK tarjoaa laajan valikoiman kursseja, jotka kattavat lähes kaikki aselajit ja koulutushaarat. Reserviläiskouluttajat voivat toimia niin perustaitojen kuin erikoistuneempien osa-alueiden kouluttajina.
  • Yhteistyö Puolustusvoimien kanssa: MPK:n reserviläiskouluttajat osallistuvat myös kouluttajina Puolustusvoimien kertausharjoituksiin. Yhteistyö mahdollistaa saumattoman koulutuksen reservin joukkojen osaamisen kehittämiseksi.
  • Nykyaikaiset opetusmenetelmät: Reserviläiskoulutuksessa hyödynnetään simulaattoreita, virtuaalisia oppimisympäristöjä ja verkko-opiskelua, mikä tekee koulutuksesta tehokasta ja monipuolista.
  • Operatiivinen kumppanuus: MPK:n koulutus täydentää Puolustusvoimien järjestelmää, ja MPK:n reserviläiskouluttajat ovat keskeisiä toimijoita tässä yhteistyössä. Tavoitteena on sijoittaa vuosittain noin tuhat reserviläistä kertausharjoitusten ja vapaaehtoisten harjoitusten kouluttaja- ja tukitehtäviin.
  • Vapaaehtoisena merkityksellisen asian puolesta: Reserviläiskouluttajat ovat vapaaehtoisia, jotka toimivat intohimosta maanpuolustusta kohtaan. Tämä vahva sitoutuminen näkyy niin koulutustilanteissa kuin koko koulutusjärjestelmän kehittämisessä.

LISÄTIETOA:

Valmiuspäällikkö Tino Puhakka  tino.puhakka@mpk.fi

MPK:n kurssit: koulutuskalenteri.mpk.fi/Koulutuskalenteri