Digitaalisessa maailmassa ammutaan kovilla – ja joskus vaikutukset tuntuvat arjessammekin

21.11.2024
Digitaalinen viestintä, media ja vaikuttaminen -kurssin osallistujat ryhmäkuvassa Parolannummella

Ukrainan tapahtumat ovat jälleen muistuttaneet suomalaisia siitä, miltä sota näyttää: vain reilun tuhannen kilometrin päästä saapuu kuvia kuolemasta, ihmisten kärsimyksistä ja tuhoutuneista kaupungeista. Sota näyttäytyy hyvin konkreettisena kulutus- ja tuhoamissotana. On kuitenkin hyvä muistaa, että Ukrainan sotaakin käydään myös digitaalisessa maailmassa: tietoverkoissa ja informaatiotilassa. Samalla se on myös sotaa ihmisten mielissä ja mielistä.

Sota ja rauha nähdään Suomessa yleensä dikotomiana: maassa on joko sota tai rauha, ja viime vuosikymmenet tämän vuoden alkuun saakka meillä puhuttiinkin syvän rauhan ajasta. Tilanne ei kuitenkaan ole ollut näin yksiselitteinen. Erilaisten uhkien – niin sotilaallisten kuin muidenkin – kirjo on jo hyvän aikaa sitten laajentunut ja moninaistunut. Syvän rauhan aika on Suomessakin ollut ohi jo ainakin parikymmentä vuotta.

Digitaalisessa maailmassa on ollut rauhatonta jo pitkään, ja myös informaatiotilassa tapahtuu koko ajan.

Sodankäynnissä puhutaan usein vaikuttamisesta ja vaikutuksista. Kohteeseen – vaikkapa viholliseen – voidaan vaikuttaa tai siinä voidaan saada aikaa vaikutuksia epäsuorasti. Nykyisin näitä vaikutuksia pyritään saamaan aikaan myös viestinnällä: digitalisaatio on mahdollistanut ennennäkemättömän tarkan ja tehokkaan vaikuttamisen, jonka kohteena myös me suomalaiset olemme koko ajan. Joskus nämä vaikutukset tuntuvat myös arjessamme, kun esimerkiksi tarkoituksellisesti levitetyt salaliittoteoriat realisoituvat vaikkapa mielenosoituksina.

Viestintä onkin erottamaton osa myös maanpuolustusta. Suomalaista kokonaisturvallisuuden mallia ja mm. vapaaehtoisen maanpuolustuksen suosionakin näkyvää suomalaisten maanpuolustustahtoa ihaillaan laajasti, mutta vihollisen rajan takana pitävänä pidäkkeenä tai uusia toimijoita mukaan innostavina motivaattoreina niistä on hyötyä vain, jos niistä ollaan tietoisia – niin kotimaassa kuin ulkomaillakin.

– Nettilehdessämme ja sosiaalisessa mediassa eri kursseista julkaistujen juttujen ja kuvien tavoitteena onkin paitsi jakaa tunnelmia Hämeen Ilveksestä, niin myös kertoa mahdollisimman monelle, että meitä maanpuolustuksesta kiinnostuneita vapaaehtoistoimijoita on paljon ja monenlaisia ja mukaan kannattaa tulla rohkeasti, toteaa Saija Kuisma, Digitaalinen viestintä, media ja vaikuttaminen -kurssin kurssinjohtaja.

Kurssin aikana tutustutaan informaatiovaikuttamiseen ja -sodankäyntiin sekä opetellaan ja harjoitellaan erilaisia digitaalisen sisällöntuotannon tapoja. Oleellinen osa kurssia on myös opitun harjoittelu digitaalisen nettilehden sisältöjä tuottaen.

– Meillä MPK Hämeessä tällaisella kurssilla on jo pitkät perinteet. Perinteisestä paperilehdestä siirryttiin pari vuotta sitten digitaalisiin sisältöihin, ja muutenkin tavoitteena on pysyä kehityksessä mukana – tällä hetkellä panostamme erityisesti videoon ja ääneen, kertoo MPK:n koulutussihteeri Anne Seulanto, jonka ideasta kurssi on alunperin saanut alkunsa.

Ilves-viikonlopun aikana kurssilaiset jalkautuivat lähes kaikille Hämeen Ilveksessä tänä vuonna järjestetylle yli kahdellekymmenelle kurssille, joista lauantaina ja sunnuntaina aikana tehtyjä juttuja ja muita sisältöjä julkaistaan myös Ilveksen jälkeen.

– Viestintäkurssilaiset otettiin muilla kursseilla hyvin vastaan, ja monilla kursseilla selvästi haluttiin näyttää omaa osaamista. Juuri näin sen pitää ollakin – omasta osaamisesta pitää olla ylpeä ja sitä kannattaa näyttää muillekin, muistuttaa Saija Kuisma.

Teksti ja kuvat: Panu Moilanen

Arkisto

25.09.2022

Sokka irti