Luet nyt Hämeen Ilves 2024 -harjoituksen digijulkaisua, joka syntyy vuosittain Digitaalinen viestintä, media ja vaikuttaminen -kurssin tuotoksena. Kaikki jutut ovat mediakurssin osallistujien kirjoittamia. Kurssin aluksi käydään läpi sisällön tuotantoa teoriassa, ja sen jälkeen jalkaudutaan kursseille keräämään sisältöjä ja haastattelemaan muita harjoitukseen osallistuvia.
Mediakurssille voi ilmoittautua kuka tahansa viestinnästä kiinnostunut, ja monet harjoituksen kurssiaiheista ovat useimmille ennalta tuntemattomia. Kurssilla ei vaadita ennakko-osaamista viestinnästä tai vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta.
Kurssin kouluttajina toimivat Jyväskylän yliopiston lehtori Panu Moilanen, toimittajat Ville Grahn ja Teppo Koskinen sekä kuvataiteilija Heidi Piippo. Koulutuksessa perehdyttiin niin haastattelutekniikkaan, jutun tekemiseen kuin kuvaukseen ja editointiinkin.
Miten selvisitte?
Haastattelun tekeminen ehkä ensimmäistä kertaa ja vielä itselle vieraasta aiheesta on jännittävää. Miltä tuntuu kehdata olla tietämätön ja heittäytyä haastattelemaan?
Kurssilaiset Pinja Viskari (kuvassa ylhäällä oikealla) ja Niko Uusitalo kertovat, että hyvä ennakkovalmistautuminen ja haastatteluharjoitukset kurssilla helpottivat tilannetta.
– Tyypillisesti suomalainen kangistuu kameran nähdessään, mutta kun häntä kuvataan jonkin toiminnan yhteydessä, haastateltava on heti rennompi ja luontevampi. Kurssilaisten mielestä jutun tekeminen oman arkielämän ulkopuolisesta aiheesta oli opettavaista, Uusitalo kertoo.
– Jos olisimme tehneet juttua esimerkiksi jollain tavoin omaan työhön liittyvästä aiheesta, sisältö olisi varmasti ollut saman tyyppistä tekstiä kuin työssä tulee kirjoitettua. Siksi itselle uusi aihepiiri on hyvä lähtökohta kiinnostavalle jutulle, Viskari toteaa.
Suosittu kurssi
Yllättävää oli, että niin moni kurssilainen oli tavalla tai toisella sidoksissa Jyväskylän yliopistoon, josta oli kurssilla kouluttajana tai osallistujana niin tohtori, maisteri kuin opiskelijoitakin, nykyisiä ja aiempia. Useamman kurssilaisen jonkinlainen Jyväskylän yliopisto -kytkös osoitti, että kurssin markkinointi oli kulkenut suusta suuhun, kurssille oli tultu kaverin suosituksesta.
Mediakurssilla työskennellään ryhmissä, ja jutut syntyvät yhteistyössä, täällä ryhmässä viisaus tiivistyy. Kurssille kannattaa lähteä ja heittäytyä tietämättömäksi – kysellä rohkeasti ja tietämättömänä – siten syntyvät parhaat jutut.
Teksti: Anne Seulanto ja Pirjo Mäljä
Kuva: Panu Moilanen